fredag 30. mai 2008

Litt fra hagen

Jeg har vært en tur ute i hagen med fotoapparatet i dag. Ikke all verden som blomstrer enda, men noe er det da. Dessuten er det mye fint bladverk. Det kan faktisk være nesten like dekorativt som blomstene.


Dette er en trepion. Jeg kjøpte den som en ganske stor plante for to år siden og i år fant den ut at den ville blomstre. Den er så utrolig vakker. Jeg har to til, en av de har en knopp. Den siste vil ikke blomstre i år heller, men den har vokst seg diger så når den først blomstrer så håper jeg den får masse blomster.

Det lille treet i forgrunnen er en japansk lønn (Acer palatum "Garnet"). Flott bladverk, virkelig skinnende rødt. De store bladene ved siden av er bronseblad (Rodgersia podophylla). Bladene har en del rødt i seg, men det synes ikke på bildet.

Den røde pionen på bildet er den planten jeg er aller mest glad i. Den kommer fra min bestemors hage og jeg vil tro at morplanten er 70-80 år gammel.


Dette er en astilbe med kobberfarget bladverk. Den er i grunnen finest før den blomstrer for da mister bladene mye av fargen.


Hele tre år tok det før denne irisen blomstret. Men det var jammen verdt å vente på! Det er en germanica og hvis jeg ikke husker helt feil heter den "Indian Chief"

2 kommentarer:

Hannes hage sa...

Nydelig. Det er en skjønn årstid vi har nå.God helg.

Anonym sa...

Nydelige blomster du har i hagen din!!!